Lęk przed maturą

Co zrobić gdy boisz się matury?

Egzamin maturalny to bardzo ważne wydarzenie w życiu każdej osoby wchodzącej w dorosłość. Dobrze zdana matura to przepustka do wymarzonych studiów, kariery, wielkiego świata… Już sama nazwa „świadectwo dojrzałości” brzmi bardzo poważnie. Naturalną i typową reakcją większości maturzystów jest więc stres i lęk związany z powodzeniem na egzaminie. Dla niektórych osób, szczególnie tych, które są ambitne i perfekcjonistyczne, lęk przed maturą może jednak okazać się tak silny, że utrudnia im on naukę, właściwe odpowiedzi na egzaminie, a nierzadko normalne, codzienne funkcjonowanie.

Naturalną i typową reakcją większości maturzystów jest stres i lęk związany z powodzeniem na egzaminie

Jeżeli perspektywa matury budzi w Tobie strach, masz problemy ze snem i koncentracją, nie możesz zabrać się do nauki i wciąż rozmyślasz na temat egzaminu, układając sobie w głowie czarne scenariusze, znaczy to, że prawdopodobnie borykasz się z lękiem przed egzaminem.

Nie martw się jednak, możesz zapobiec tak silnym emocjom.
Ucz się systematycznie. Nie zostawiaj całości materiału na ostatnią chwilę. Przy nauce stosuj się do zasad efektywnego uczenia się.

Przy wyborze przedmiotów egzaminacyjnych kieruj się swoimi zdolnościami i możliwościami. Wybierz tylko te przedmioty, które są wymagane na wymarzonych przez Ciebie kierunkach. Wiele ambitnych osób podejmuje się zdawania egzaminu z wielu przedmiotów, co potem okazuje się nadmiernym obciążeniem nasilającym lęk.

W tym szczególnie trudnym okresie, jakim jest klasa maturalna, bardzo ważne jest wsparcie Twojego otoczenia. Dobra sieć wsparcia społecznego ma nieocenioną wartość, jeżeli chodzi o realizację zamierzonych celów i redukcję negatywnych emocji.
Rówieśnicy
Rodzice
Szkoła
W przypadku, kiedy Twój lęk związany z maturą jest bardzo silny, zaburza Twoje codzienne funkcjonowanie i powyższe sposoby radzenia sobie nie są skuteczne, możesz rozważyć zgłoszenie się do Poradni Zdrowia Psychicznego.

Do lekarza psychiatry warto zgłosić się szczególnie wtedy, gdy:

  • nachodzą Cię „czarne myśli” – czujesz się bezwartościowy, snujesz negatywne scenariusze, pojawiają się myśli samobójcze
  • odczuwasz silną apatię, jesteś smutny, nie masz energii ani motywacji do działania
  • nie możesz spać
  • masz zaburzenia odżywiania (np. nagły spadek apetytu albo napady objadania się)
  • odczuwasz nasilone objawy lęku w ciele: bóle głowy, brzucha, nudności, biegunki, uczucie duszności, kołatanie serca